أثر إدارة المعرفة في اتخاذ القرار : دراسة ميدانية بمؤسسة توزيع الأدوية بالتجزئة - بسكرة The Impact of Knowledge Management on Decision-making: Field Study at the Medicines Retail Distribution Enterprise – Biskra.
DOI:
https://doi.org/10.59791/arsd.v10i1.3376الكلمات المفتاحية:
إدارة المعرفة، اتخاذ القرار، مؤسسة توزيع الأدوية بالتجزئة - بسكرةالملخص
تناولت الدراسة إشكالية إدارة المعرفة ومدى تأثير أبعادها في اتخاذ القرار في المؤسسة الاقتصادية. ولاختبار صحة الفرضيات المطروحة، أجريت دراسة ميدانية بمؤسسة توزيع الأدوية بالتجزئة – بسكرة، من خلال توزيع استمارة استبيانية وتحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS. وبينما كشفت الدراسة عن وجود أثر ذو دلالة إحصائية لتخزين ونقل المعرفة في اتخاذ القرار بالمؤسسة المدروسة، لم يكن هناك أي أثر لتوليد وتطبيق المعرفة في اتخاذ القرار، مما يؤكد على ضرورة اهتمام متخذي القرار بهذين البعدين الاستراتيجيين لإكساب المؤسسة محل الدراسة ميزة تنافسية. Abstract: The study examined the problem of knowledge management and its impact on decision-making in the economic enterprise. To test the validity of the research hypotheses, a field study was conducted at the medicines retail distribution enterprise - Biskra, by designing a questionnaire and analyzing data using SPSS. While the study revealed a statistically significant effect for storing and transmitting knowledge on decision-making in the studied enterprise, there was no effect of the generation and application of knowledge on decision-making, which emphasizes the need to pay attention to these two strategic dimensions to give the studied enterprise a competitive advantage.