مفهوم الإيديولوجيا وعلاقتها بالتعليم بين النظرية النقدية والاتجاه المحافظ

Authors

  • عبد السلام دخيل

DOI:

https://doi.org/10.59791/arsd.v11i2.3175

Keywords:

الايديولوجية, التعليم, النظرية النقدية, الاتجاه المحافظ, الهيمنة والحياد

Abstract

يعد مفهوم الايدولوجيا من المفاهيم الواسعة الاستعمال في علم الاجتماع و العلوم السياسية، وأحد المتغيرات الكيفية اللازمة لفهم البنية الفكرية والعقائدية للنظام السياسي وعلاقته بالأنظمة الفرعية الأخرى منها نظام التعليم، فتحليل أبعاد العلاقة بين إيديولوجية النظام السياسي ونظام التعليم داخل الدولة يقوم على تباين الرؤى حول طبيعة هذه العلاقة، بين النظر لنظام التعليم على أنه أحد أقوى أجهزة الدولة الإيديولوجية، وأنه لا يوجد تعليم غير مؤدلج، وبين الاتجاه الذي يرى ضرورة توظيف التعليم من أجل توازن المجتمع وتوافقه. The concept of ideology as one of the most inspiring and widely used concepts in sociology and political science in particular. Considered it as one of the qualitative variables to understand the intellectual; and ideological structure of the political system, and the interacting forces within the society, and to clarify the dimensions of the relationship between the political system's ideology and the education system; within the state in shade of vision's variation on the nature of this relationship, a view say that the education system as one of the most powerful organs of the ideological state, and that there is no neutral education, and the need to employ éducation for the balance of society and social harmony

Published

2022-07-01

How to Cite

دخيل ع. ا. (2022). مفهوم الإيديولوجيا وعلاقتها بالتعليم بين النظرية النقدية والاتجاه المحافظ. المجلة الجزائرية للأمن والتنمية, 11(2), 280–292. https://doi.org/10.59791/arsd.v11i2.3175

Issue

Section

Articles